wtorek, 5 stycznia 2010

Potęga przekonań i przeświadczeń

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na warunki życia wywierają nasze przekonania i przeświadczenia. Mogą one silnie nas wspomagać w osiąganiu sukcesów, ale mogą też je niszczyć. Ponieważ głęboko tkwią w naszym umyśle, warto zatem poświęcić im chwilę.

Przekonanie to poczucie pewności na jakiś temat. Jego składnikiem jest myśl. To jednak za mało. W naszym umyśle przepływa ogromna ilość myśli, nie we wszystkie wierzymy, nie wszystkie wywołują poczucie pewności na wybrany temat.

Sama pojedyncza myśl nie tworzy jeszcze przekonania. Aby powstało, muszą być z nią związane poprzez skojarzenia naszego umysłu pewne przesłanki utwierdzające nas w pewności, że myśl ta jest w naszej opinii prawdziwa i że co do tego mamy pewność. Tymi przesłankami są na ogół nasze doświadczenia z przeszłości lub doświadczenia innych, o których my akurat wiemy. Nasze doświadczenia to nic innego jak szereg wniosków (myśli) wyciągniętych z przeżytych przez nas sytuacji, którym często towarzyszyły emocje. Tak naprawdę całość uporządkowanych przez nasz umysł w ten sposób grup myśli (podpierających jakby myśl główną) tworzy dopiero przekonanie pozwalające nam z poczuciem pewności w każdej chwili znaleźć argumenty dla siebie i dla innych, umożliwiające nam uzasadnienie (według nas) prawdziwości przekonania.
Przekonania mogą też pochodzić z wyobrażeń, tzn. nie muszą być interpretacją rzeczywiście przeżytych wydarzeń.

Przykłady przekonań szkodliwych:

1. Każdy człowiek nosi w sobie zło.
2. Żeby dostać dobrą pracę, trzeba mieć znajomości.
3. Całe moje życie to orka na ugorze.
4. Ja to zawsze mam pecha.
5. Niestety nie urodziłem się pod szczęśliwą gwiazdą.
6.Wszyscy zawsze mi przeszkadzają.
7. Uczciwemu zawsze trudniej się dorobić.
8. Jestem nikim, zerem.
9. Trudno znaleźć pracę, kiedy się nie ma wysokich kwalifikacji.
10.Za co się nie wezmę to nic mi się nie udaje.
11.Nie mam co marzyć o ……………..
12.Po co mam próbować to zrobić, skoro i tak wiem, jak się to
skończy.
13.Wszystkiemu winni są …………….
14.W tym kraju nic się nie da osiągnąć.
Itd.

Przykłady przekonań pozytywnych, wzmacniających:

1. W każdym z ludzi jest ogromnie dużo dobra.
2. Osiągnę wszystko, na czym mi zależy, to tylko kwestia czasu.
3. To ja trzymam swój los w swoich rękach.
4. Jak się postaram, to dostanę tę wymarzoną pracę.
5. Trudy życia wzmacniają mnie.
6. To mi się uda, jestem tego pewien.
7. Trzeba próbować do skutku.
8.Dla chcącego nic trudnego.
9.Wiara czyni cuda.
10.Każdy problem da się rozwiązać.

Musisz wiedzieć, że:

1. Przekonania powinny nas wzmacniać, a nie osłabiać w tym, co chcemy osiągnąć.
2.Na ogół nie decydujemy świadomie o tym, w co chcemy wierzyć.
3.Przekonanie powstaje na podstawie NASZEJ INTERPRETACJI WYDARZEŃ i towarzyszących im wówczas często emocji.
4.INTERPRETACJA WYDARZEŃ zależy tylko i wyłącznie od nas, a zatem i nasze przekonania są zależne od nas.
5.Dopóki nie zmienisz przekonań, wywoływane nimi zdarzenia nie ulegną zmianie. Nie zawsze jest możliwe dla świadomości skojarzenie przekonań z wywoływanymi przez nie zdarzeniami. Kieruj się pojęciem ich potencjalnej szkodliwości.

Andrzej Kusior

powyższy tekst to fragment ebooka “Spirala bogactwa

Jakie są Twoje przekonania? Osłabiają Cię czy raczej wzmacniają? Przyjrzyj im się na spokojnie, zacznij być ich świadomy. Jeśli są złe dla Ciebie, dla osiągnięcia Twoich celów - popraw je; jeśli zaś są dobre, wykorzystaj je na swoją korzyść.

Powodzenia,
Daniel

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz